TV / Internett

Get

Get er borettslagets primærleverandør for tv og internett. Borettslaget har kollektiv avtale med Get, noe som blant annet innebærer reduserte priser på utstyr og månedsavgifter for beboere. Avtalen innebærer også at borettslaget dekker en grunnpakke for beboere som inneholder 1 Get box PVR, kanalpakken Start og internetthastighet 5/5 Mbps.

Utstyr bestilles på www.get.no/min-side. Kontakt Get for gjeldende priser for beboere i Frydenberg borettslag.

Ved spørsmål: kontakt Get, gjennom å benytte www.get.no/kundeservice.

HomeNet

Det er også mulighet til å tegne individuelle avtaler med HomeNet for leveranse av internett. HomeNet har opplyst at dette er en mulighet for alle våre beboere. Det er imidlertid slik at ikke alle leiligheter har uttak for HomeNet, og beboere i disse leilighetene må bekoste dette selv. Kontakt HomeNet ved spørsmål.

 


 

15.10.2014 Tregt/ustabilt nett:

Flere beboere har henvendt seg til styret angående tregt/ustabilt internett. Vi har nå fått tilbakemelding fra Get. De har testet alle modemene i borettslaget og sendt oss en resultatliste. De aller fleste beboere har helt optimale signalverdier inn til sitt modem. Det betyr ikke nødvendigvis at det ikke kan være trøbbel med bredbåndet for disse beboerne, men det betyr at problemet ligger etter modemet, altså ofte i router eller datamaskin.

Vi fikk også tilbakemelding på at det ikke var registrert nevneverdig antall henvendelser fra våre beboere hos Get kundeservice. De ba oss derfor om å be beboere som opplever problemer om å kontakte deres kunderservice.

Get har sendt styret følgende informasjon om trådløst nett:

”Plassering av kundens trådløse router er vital i tilfeller hvor kunder sliter med ustabilt/tregt trådløst nett. Dette særlig i leiligheter med massive vegger i betong på alle kanter. Radiosignalene liker seg best med fri sikt uten noen form for hindringer til mediet.

Plasseringen av modemet vårt være av vesentlig art. Mange plasserer «den lille boksen» inne i TV-benken og da omkranset av forsterkere, blu-ray/DVD-spillere og andre bokser. Signalrekkevidden blir ikke bedret av dette samt at TV-benk også kanskje har metall og glassdører som hindrer de trådløse signalene. I slike tilfeller kan man oppleve stor forskjell bare ved å flytte den trådløse enheten opp på toppen av TV-benken.

Hvis ikke ovennevnte er tilfellet er det selvfølgelig hvor den ellers står plassert og har kunde noen mulighet til å flytte modem til der hvor de opererer sine medier.

 –   Løsninger som kunder må prøve er å evaluerer plasseringen av modemet m/ruter.

–   Videre hvis dette ikke kan optimaliseres kan man sette dette i bridgemode og deretter kjøpe seg en ekstern ruter med retningsstyrte antenner (og da helst ikke markedets billigste/dårligste router til 299,-)

–   Skifte til 5 GHz radiobånd (minsker forstyrrelse fra alt og alle i nærheten)

–   Kontrollere andre elementer som kan forstyrre signalene, herunder:

o   Andre trådløse nett (flere naboer bruker samme sendekanal/radiobånd)

o   Trådløse telefoner

o   Bluetooth enheter

o   Mikrobølgeovn / ovner / sikringsskap i nærheten

o   Annet utstyr som bruker trådløs tilkobling

–   Når disse punktene ikke løser problemet kommer man evt. til bruk av trådløse ekstendere og utbygging av LAN.

Dette er feilsøkingsrutiner som ofte gjør stor forskjell i opplevelsen av trådløst nett”